در سریلانکا و ویتنام روشی عجیب برای صید ماهی مرسوم است که بومیان نسل به نسل از پدرانشان یاد گرفته و به ارث برده‌اند. این نوع صید بسیار جالب و دیدنی است و منظره زیبایی نیز در میان آب در طلوع و یا غروب خورشید ایجاد می‌کند.

در این روش که اکثراً توسط چوب ماهیگیری و نخ و قلاب انجام میگیرد ، ماهیگیر صبحگاه یا شامگاه به میان امواج در نزدیکی ساحل رفته و به کار ماهیگیری مشغول میشود.تیرک ها که معمولا از چوب بامبو هستند در آب ساحل کاشته میشوند و معمولا تا چندین ماه مشکل خوردگی و … پیدا نمیکنند.

تاریخچه این روش برمیگردد به جنگ جهانی دوم که منابع غذائی کم شده بود و قایق هم به وفور در دسترس نبود.این روش ابداعی در آن سالها بسیار بکار آمد و اکنون نیز توسط بومیان بصورت سینه به سینه حفظ شده است.

ماهیگیران معمولا دو بار در روز (صبح و عصر) اقدام به ماهیگیری میکنند. و در بعضی روزها تا ۴ الی ۵ کیلو هم میشود ماهی صید کرد. معمولا این صیادان بغیر از کار ماهیگیری در طول روز کارهای دیگری نیز انجام میدهند.امروزه دیدن این کار به قسمتی از برنامه تور ها در اطراف کلمبو سری لانکا و شمال ویتنام و بعضی دیگر از کشورهای آسیائی تبدیل شده است .