همراه داشتن دارو در هواپیما اساسا جرم محسوب نمی شود. البته توجه به نوع دارو، فرودگاه هایی که از آن می گذرید و قوانین کشور مقصد بسیار حائز اهمیت است.

امروزه بیشتر مردم از دارو های ممنوعه در سفر هوایی اطلاعـی ندارنـد و هر کشور و هر فرودگاهی قوانین مخصوص به خودشان را دارند.

اما شاید یکی از بدترین قسمت های سفرهای هوایی این باشد که بدون اطلاع دارویا شربت یا اسپری خاصی را در چمدانتان می گذارید و بعد با رفتار مشکوک مامـورهای فرودگاه روبرو می شویـد و در خیـلی از کشور ها هم به خاطـر همراه داشتـن ساده ترین چیزهـایی که ممنوعیـت داشته و شما از آن مطلع نبودیـد، ممکـن اسـت حتی جریمه شوید.

مثلا در فرودگاه امام خمینی(ره) اگر شما قصد خروج به کشورهای آسیای میانی را داشته باشیـد، اجـازه بردن داروهـای ممنـوعه مثـل: اسـتامینوفن کدئین، کلرودیازپوکسـاید، دیفن اکسیلات، کلونازپام، کلداکس و برخی دارو های دیگر را ندارید، به همین دلیل است که گمرک، همراه داشتن دارو های ذکر شده را ممنوع کرده و اگر این داروها را با خود به همراه داشته باشید، جریمه می شوید.

داروهایی که در کشور ترکیه ممنوع است عبارتند از:

قرص های خواب آور، دارو های اختلال نقض توجه، بیش فعالی و مسکن های قوی،ولی اگـر نیـاز ضـروری اسـت که از این داروهـا استفـاده کنیـد، حتما نسخه پزشـک همراهـتان بـاشـد و الـبته نسخـه بـاید بـه زبـان انگلیسـی و یا تـرکی تجویـز شـود.
دارو های آرام بخش
دارو های ترک اعتیاد
ماری جوانا، ویکس، ترامادول، بنادریل، ریتالین و آدرال

یکی از کشور های سخت گیر در مورد حمل داروی مسافر ها کشور امارات متحده است که به همـراه داشتـن انواع داروهـای روان درمانـی، جـرم محسـوب مـی شود. هرگونه داروی آرام بخـش اعم از آمپـول، شربت، قرص هـای اعصـاب، خـواب آور و مسکن های کدئینه جزو دارو های ممنوعه در سفر به امارات می باشد.

حمل داروهایی که شامل پزودوافدرین و کدئین که در قرص های ساده سرماخوردگی سـاده هم وجـود دارند، در کشـور های تایلند، کانـادا و ویتنـام ممــنوع می باشـد.

همراه داشتن این آمپول ها در سفر ممنوع می باشد:
مرفین ۱۰میلی گرم، فنتامیل، تانامول، متادون ۵ میلـی گرم، الفتانیل، پتیدیـن ۵۰میلی گرم و پنتازوسیل.
همچنین قرص های متادون،مرفین،اپیوم، کدئین فسفات،دیفنوکسیلات و متیل فیندیت غیر مجاز محسوب می شود.

دو راهکار برای به همراه داشتن دارو های ممنوعه در هواپیما:
۱) نسخه پزشک را به زبان انگلیسی یا زبان مقصد کشوری که مـی خواهید به آنجـا بروید را ترجمه کنیـد و بـا تاییـد وزارت بهداشـت و قوه قضـائیه، داروهایـتان را با خود داشته باشید.
۲) روش دوم این است که شما نسخه پزشک و خلاصه ای از پرونده پزشکی خود را با خودتـان به کشـور مقصـد بـرده و در آنجا با مراجعـه به داروخـانه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، داروهایتان را تهیه کنید.

دیگر داروهای غیر مجاز در سفر به اروپا:
متادون،دکسترومتورفان، فنوباربیتال،آلپرازولام،کلونازپام،فنتانیل،باربیتالها،دیفنوکسیلات کلوبازام، دیازپام، مورفیـن، آمفتامین ها، متیل فنیـدیت، استازولام، فلورازپـام، پتیدیـن، مپروبامات، اتینامات،لورازپام،میدازولام،کدئین،پنتازوسین، زین(قرص)، اکزازپام، تمازپام دکسپین(کپسول)،دکسترومتورفان پی(شربت)،آرتین تری هگزوفنیدیـل،فلوفنـازین(قرص)
کتـامیـن (آمپول)، کـلرپرومـازیـن(آمپول)، دکستـرومـتـورفـان(قـرص)، اکـزازپـام(قـرص)، فلوفنـازین(آمـپول)، لیتیـوم کربنـات(قـرص)، کـلرپرومـازین (قـرص)، دیـازپام (آمپـول)، فلـوکسامیـن(قـرص)، هالـوپریـدول (قطـره)، لـورازپام(قـرص)، کلیدینـیـوم سی (قـرص)، دیازپام (قرص)، فلوکسیتین(قرص)،هالوپریدول(قرص)،مپروبامات(قـرص)، کلومیپرامـین،
دیفنوکسیلات(قرص)،فلوکسـیتین(کپسول)،هالوپریـدول(آمپـول)،متوکاربامول(آمپـول)،کلونازپام(قرص)،اوربیافین،هیدورکسی زین(شربت)، متـوکاربامـول (قـرص)،استامینـوفن کدئینـه،کلودیازپوکسـاید، ایمـی پرامیـن(قـرص)،ترامـادول (قـرص)،فنـوباربیـتال(آمپـول)، آمانتادین(کپسـول)،میـدازولام(آمـپول)،ترامـادول(آمپـول)، فنی تونیـن کمـپاند، آسپیـرین
کدئـیـنه(قـرص)، آمـی تریپتلـین (قـرص)، فـنوباربیـتال (شربـت)، تریفـلوپرازیـن(آمپـول)،پریمیدون(قرص)،باکلوفـن(قرص)،آتراکـوریم(آمپول)،فنوباربـیتال(قرص)، رمـیرون(قـرص)
تـری فـلـوپرازیـن(قـرص)،پـروپوفـول(آمپـول)، بـی پـریدیـن(قـرص)، بی پریدین(آمـپول)،ایمی پریدین(آمپول)، ایمی پریدین(قرص) و تری هگزیفنیدیل(قرص).