در دوران امپراتوری روم باستان تماشاخانه های زیادی در گستره امپراتوری (محدوده مدیترانه) ایجاد شد. شهر رم محل تاسیس و پایتخت امپراتوری در سده های مختلف بوده است. از این جهت لازم بود هر ساختمانی منتصب به امپراتوری شکوه و عظمت آن را شکوفاتر نماید و این دلیل ساخت کولسئوم بوده است.
کلوسیوم بزرگ‌ترین آمفی تئاتر باستانی است که تاکنون ساخته شده‌ است و با وجود قدمت ۲۰۰۰ ساله اش، هنوز هم بزرگ‌ترین آمفی تئاتر ایستاده در جهان میباشد. کولوسئوم از سنگ آهک تراورتن، توف (سنگ آتشفشانی) و بتن آجری ساخته شده‌است. تخمین زده می‌شود که تا ۷۰٫۰۰۰ تماشاگر در مقاطع مختلف تاریخ خود در خود جای داده باشد. مراسمات مختلفی در آنجا برگزار شده از مسابقات گلادیاتورها ، نمایش‌های عمومی و شکار حیوانات گرفته تا اعدام‌ های مسیحیان، یاغیان و …
پلان این مجموعه به شکل بیضی با قطرهای ۱۸۸ متر و ۱۵۶ مترمی‌باشد. ارتفاع آن حدود ۴۸ متر است. کف صحنه چوبی است و در زیر آن مجموعه‌ای از اتاق‌ها و گذرگاه‌ها برای عبور حیوانات وحشی و سایر تدارکات لازم جهت راه‌اندازی و اجرای نمایش قرار گرفته‌است. تعداد ۸۰ دیوار به عنوان تکیه‌گاه برای طاق‌های گنبدی شکل، گذرگاه‌ها، پلکان و ردیف‌های صندلی وجود دارد. لبه بیرونی طاق‌های متوالی باعث اتصال طبقات مختلف و پلکان بین آن‌ها به یکدیگر شده‌است.
اگرچه کولوسئوم به‌طور قابل توجهی توسط زلزله و دزدان تخریب شده‌است، اما هنوز هم نماد مشهور امپراتوری روم است و به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان ثبت شده‌است.یکی از مهم‌ترین رویدادهایی که در آمفی‌تئاتر کلوسئوم اجرا می‌شد، جشن‌های پیروزی امپراتوران روم بود. معروف‌ترین آن‌ها مربوط به زمان تراژان می‌شود که در آن گلادیاتورهای زیاد و حیوانات بسیاری کشته شدند.
در یکی از مراسم مرسوم ، پاپ در هر جمعه یک راهپیمایی بنام راه صلیب را با مشعل رهبری می‌کند و در حین حرکت به ایستگاههای دیگر مراحل مختلف مصلوب شدن حضرت عیسی (ع) را اجرا می کنند. که این مراسم از
نقطه ای در اطراف کولوسئوم شروع می‌شود. ایستگاهها از محکومیت ایشان به مرگ با صلیب و سپس جزئیات مصلوب شدن تا مرگ عیسی (ع) و قراردادن در قبر را شامل میشود.
دو نوع تور روزانه و شبانه برای بازدید از این تماشاخانه وجود دارد. هرکس می‌تواند بسته به روحیه‌ی خود یکی از آن‌ها را انتخاب کند.برای دسترسی به کلوسئوم هم می‌توانید از تراموا استفاده کنید هم مترو و هم اتوبوس. تمام انواع این وسایل نقلیه عمومی ایستگاه‌هایی به نام کلوسئوم دارند.