پوتراجایا مرکز اداری و حکومتی جدید کشور مالزی است که به روشی بسیار مدرن ساخته و اداره میشود. ایده تأسیس پایتخت اداری جدید به‌عنوان جایگزین کوالالامپور، در اواخر سال ۱۹۸۰ و در زمان حاکمیت ماهاتیر محمد چهارمین نخست وزیر مالزی شکل گرفت.

بعد از ساخت جاده ها و پل ها و زیر ساختهای لازم بعد از سال ۱۹۹۹ بعضی از سفارت خانه ها به این جا منتقل شد و همین باعث شد که KL شلوغ کمی از ترافیکش کاسته شود.

برای ساخت پل ها ایده زیبایی انتخاب شد . از ۵ گوشه جهان ۵ پل شبیه به پلهای معروف و زیبای جهان بر روی رودخانه موجود در پوتراجایا ساخته شده و بر زیبایی های پوتراجایا افزوده است. پل مشابه گلدن گیت سانفرانسیسکو، پل مشابه الکساندرا یا آرزوهای پاریس، پل مشابه بندر روتردام هلند ، پل بندرگاه سیدنی استرالیا و در آخر پلی شبیه به پل خواجوی اصفهان در ایران . . .

پل منوریل

پل منوریل پوتراجایا شامل یک خط راه آهن سریع است. این پروژه در حال حاضردر حال تکمیل میباشد، یک پل و برخی از تونل ها به اتمام رسیده است .

پل سری گمیلانگ

پل سری گمیلانگ به نسبت، پلی با طراحی سنتی تر است، برج های تزئینی بسیار بلند آن با سنگ مرمر و طلا تزئین شده اند. طول آن ۲۴۰ متر و دهانه اصلی آن ۱۲۰ متر است. ساختار پل فولادی و بتنی است.

پل سری واواسانگ

پل سری واواسان با ۱۶۵ متر طول و سه لاین رفت و آمدی به شکل یک کشتی و با عرشه و بادبان‌های آن ساخته شده است. نورپردازی این پل در شب چشم‌اندازی فوق‌العاده ایجاد می‌کند که دیدن آن خالی از لطف نیست.

پل سری ساجانا

پل سری ساجانا با طراحی منحصر به فرد و خلاقانه ۳۰۰ متر طول دارد .ساختار آن یک پل قوسی کابلی بوده و در نوع خود یکی از مدرن‌ترین پل‌های کابلی دنیاست.

و اما زیباترین پل بنام پوترا پل پوترا با ۴۳۵ متر طول، طولانی‌ترین پل شهر پوتراجایا محسوب می‌شود. مردم مالزی علاقه‌ی بسیاری به این پل دارند و این محل را برای عکاسی در مراسم مختلف انتخاب می‌کنند. طراحی آن با کسب اجازه از دولت ایران شکل گرفته است.

معماری ایرانی اسلامی پل خواجو در اینجا مدرنیزه شده و می توان بر روی آن با اتومبیل، پیاده و مونوریل رفت و آمد کرد. این سازه دو طبقه دارد و سطح بالایی آن خیابان و عابر پیاده و سطح زیرینش مونوریل (قطارهایی که بالاتر از سطح زمین حرکت می کنند) آن است.

از برترین و محبوب ترین تفریحات موجود بر روی این پل و اطرافش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– عکاسی: مناظر اطراف پل پوترا و خود این سازه آن قدر دیدنی هستند که نمی توان از آن ها عکاسی نکرد. حتی زوج های جوان زیادی هم بر روی این پل می روند تا خاطره ی بهترین روز زندگیشان را با پل پوترا جودان کنند.

 تماشای غروب آفتاب: از جمله بهترین مکان هایی که در مالزی می توانید شاهد غروب خورشید باشید سطح بالایی پل پوترا است که غروب را دو چندان زیبا جلوه می دهد.

– قایق سواری: در دریاچه ی پوترا امکان قایق سواری نیز وجود دارد و بازدیدکنندگان و توریست ها نیز می توانند آن ها را اجاره کرده و به دامان آب های زلال در دریاچه سفر کنند.