موزه ارومیه نماینده ۴ دوره از تاریخ

سلام دوستان به توتیا سفر خوش آمدید در این مطلب با معرفی موزه ی ارومیه در خدمت شما هستیم.

موزه ی ارومیه یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی ارومیه است. این موزه در سال ۱۳۴۶ و در محوطه ای به وسعت ۲۰۰۰ مترمربع و با زیربنای ۷۵۰ مترمربع احداث شد. این موزه دارای دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی می باشد. بخش باستان شناسی دارای آثار ارزشمند تاریخی از ۷ هزار سال قبل از میلاد تا دوران قاجار می باشد و بخش مردم شناسی نیز که جدیدا به میدان ایالت منتقل شده محلی برای نمایش فرهنگ مردم آذربایجان غربی بوده و از طریق نمایش پوشاک، زیور آلات، و دیگر آثار مرتبط به شیوه زندگی مردم ایران اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار بازدید کنندگان خود می گذارد. در واقع آثار این موزه به چهار بخش قبل از تاریخ، تاریخی، اسلامی و مردم شناسی تقسیم شده است. در این بخش ها اشیائی مانند انواع سفال، برنز، وسایل جنگی، سکه های قبل و بعد از اسلام شامل سکه هایی از زمان اتابکان، مغول، صفویه و… ، ظروفی با خط کوفی و آیاتی از قرآن و همچنین نوشته های کوفی و عربی و سرعلم های سوگواری وجود دارد.

کتیبه سنگی کله شین نیز که در نزدیکی روستای کله‌ شین در شمال شرق عراق در حدود ۲۰۰ متری از مرز ایران کشف شده است در این موزه قرار دارد. کتیبه های کله شین، ماوانا و محمودآباد از جمله مهمترین آثار تمدن اوراتویی در موزه باستان شناسی ارومیه است.

باستان شناسان معتقدند که این ستون در سال ۸۱۴ قبل از میلاد به دست اشیونی پادشاه اورارتو در این محل (محل سابقش) نصب شده بوده است.

نخستین کسی که این لوحه را به دنیا معرفی کرد شولتز، باستان شناس آلمانی بود که در سال ۱۸۲۹ این سنگ را کشف کرده و از آن کپی برداری نمود، اما چند روز بعد از کپی برداری این شخص به قتل رسید و هنگام کشته شدن رونوشت آن از بین رفت. در نهایت، پس از بررسی های بسیار در طول سالیان، پرشیل آشورشناس مشهور پس از زحمات فراوان موفق به ترجمه آن گردید.

این ستون دارای دو صفحه است که بر روی هر صفحه‌ آن خطوطی به دو زبان آشوری و اورارتویی حک شده است. مفاد یک صفحه آن شامل دعا و نیایش برای رب النوع شهر و متن صفحه دیگر آن شرح عملیات جنگی است.

آدرس: ارومیه، خیابان دانشکده، روبروی بانک تجارت