مسجد سردار

سلام دوستان به توتیا سفر خوش آمدید در این مطلب با معرفی مسجد سردار ارومیه در خدمت شما هستیم.

مسجد سردار ارومیه یکی از مساجد تاریخی ارومیه است که قدمت آن به دوران قاجاریه بازمیگردد. این بنا توسط عبدالصمد خان پدر آقا محمد جد اعظم عظیم السلطنه سردار ساخته شده است. متاسفانه از تاریخ اصلی ساخت این بنا اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما سردار در تاریخ ۱۳۳۰ هجری قمری به مرمت بنا همت گماشت. در سال ۱۳۳۱ هجری قمری یک ساعت بزرگ بر سردر مسجد نصب شد.

بنای این مسجد تاریخی از دو بخش مجزا تشکیل شده: شبستان بزرگ و شبستان کوچک

شبستان بزرگ دارای ابعادی به طول ۲۲ متر و عرض ۱۸ متر می باشد و دارای ۱۲ ستون ۸ ضلعی میباشد که سرستون هایشان به شیوه مقرنس تراش داده شده اند. ابعاد شبستان کوچک ۱۰ در ۱۲ متر بوده و شبیه شبستان کوچک می باشد ولی ساده و بدون تزئین.

تمام مسجد به استثنای ۱۲ ستون شبستان آن از آجرهایی به ابعاد ۲۰ در ۲۵ در۵ سانتی متر ساخته شده که با ملاط گچ و خاک ساخته شده اند.

در محل اتصال دو شبستان یک فرش انداز را به صورت بالکن چوبی برای استفاده بانوان وجود دارد که با نقاشی و نوشته تزئین شده است. قسمت پایین دیوارهای شبستان بزرگ تا ارتفاع ۱ متر با کاشی های سبز رنگ ۲۰ در ۲۰ سانتی پوشانیده شده و در بالای این کاشی ها دور تا دور مسجد را یک حاشیه ی باریک به اندازه ی عرض یک کاشی با نقوش زیبا پوشانیده است و ما بقی دیوار کاملا ساده بوده و فاقد هر نوع تزئین می باشد.

نور شبستان بزرگ از دو ضلع شمالی و جنوبی ساختمان تامین میگردد. پنجره‌هاى اصلى در ضلع شمالى تعبیه شده‌اند و طاق به وسیله ی یک تیغه ی باریک به دو قسمت تقسیم شده است که در هر قسمت یک پنجره نصب کرده‌اند. این پنجره ها در اصل چوبی بوده و دارای روزن ( نور گیر) بودند اما اخیرا پنجره های آهنی جایگزین پنجره های چوبی شده اند که فاقد روزن می باشند.

آدرس: ارومیه، خیابان امام، امتداد راسته غلام خان