مسجد جامع، مسجد رضاییه سابق

سلام دوستان به توتیا سفر خوش آمدید در این مطلب با معرفی مسجد جامع ارومیه در خدمت شما هستیم.

مسجد جامع ارومیه که در نزدیکی بازار قدیمی اورمیه قرار دارد از مراکز و مدارس دینی آذربایجان غربی بوده و یادگار نیمه دوم قرن هفتم هجری می باشد. قدمت این مسجد که از بافت های تاریخی بازار ارومیه به شمار می رود به دوره ی سلجوقی می رسد که در تاریخ ۱۳۱۴/۰۹/۱۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بنای این مسجد بر روی یک پایه ۱۶ ضلعی ساخته شده و صحن مسجد نیز بسیار وسیع و مستطیل شکل بوده و دارای سه ورودی می باشد. شبستان مسجد قدیمی ترین بخش آن است و احتمالا در دوره سلجوقیان ساخته شده است. این شبستان با گچ بری های نفیس و محراب عظیمش شناخته می شود. همچنین بنایی به نام چهل ستون متصل به شبستان گنبد وجود دارد که در خاک برداری از آن مقداری اشیاء قدیمی مرتبط به دوران ایلخانی به دست آمده است.

محراب زیبای این مسجد حدود ۸ متر ارتفاع و ۶ متر عرض دارد و دارای گچ بری های بسیار نفیسی می باشد که یادگار دوره ایلخانی است. در قسمت انتهایی محراب دو ستون گچ بری شده وجود دارد که در میان آن کتیبه ای وجود دارد و طبق نوشته های کتیبه به متن “عمل العبد المومن بن شرفشاه النقاش التبریزی” این گچ بری های زیبا را استاد عبدالمومن تبریزی و به سال ۶۷۶ هجری قمری خلق کرده است. این محراب همراه با محراب اولجایتو مسجد جامع اصفهان از نفیس‌ترین محراب های ایران به شمار می‌آید.


همچنین متن “هو الحی القیوم” و قسمتی از آیه ۲۵۶ سوره بقره و آیه الکرسی در محراب این مسجد به چشم می خورد. این محراب دارای یک طاق نعلی شکل است که از مشخصه های دوره ایلخانی می باشد و این محراب نعلی شکل روی محرابی ساخته شده که از دوره سلجوقیان در این مسجد وجود داشته است. علاوه بر این محراب و کتیبه ارزشمند، شبستان گنبد دار، چهلستون، حجره های قدیمی نیز از دیگر بخش های جذاب این بنای ارزشمند می باشند. این حجره های قدیمی که اطراف صحن مسجد ساخته شده اند و از قسمت های نوساز صحن به شمار می آیند احتمالا مربوط به دوره ی زندیه می باشند. همچنین حجرات قدیمی ضلع شرقی اخیرا بر اساس سبک معماری اولیه شان بازسازی شده اند.

آدرس:ارومیه، خیابان امام، بازار ارومیه