کلیسای عجیب و زیبای ننه مریم

سلام دوستان به توتیا سفر خوش آمدید در این مطلب با معرفی کلیسای ننه مریم در خدمت شما هستیم.

کلیسای ننه مریم یا کلیسای شرق آشور یک کلیسای باستانی آشوری است که در شهر ارومیه ، استان آذربایجان غربی ، ایران واقع شده است. برخی مورخان اعتقاد دارند که این کلیسا دومین کلیسای قدیمی در دنیای مسیحیت پس از کلیسای بیت الحم محل تولد حضرت مسیح می باشد.

بنای قدیمی کلیسای متعلق به دوره ساسانی است و طراحی داخلی آن ترکیبی از معماری ساسانی و اشکانی می باشد و دلیل عجیب بودن آن هم این است که برخلاف دیگر کلیساها این کلیسا فاقد تزئین، گچ بری و نقاشی می باشد و معماری کاملا متفاوتی نسبت به سایر کلیساها دارد.

بعضی از مورخان آشوری و مسیحی اعتقاد داشته و دارند که این کلیسا در ابتدا معبد آتش بوده است که در آن کاهنان زرتشتیان عبادت می کردند و در زمان تولد عیسی مسیح ، سه کشیش یک ستاره درخشان را مشاهده کردند که به سمت شرق حرکت می کرد. آنها آن را نشانه تولد مسیح موعود دانستند و برای دیدار با او از ارومیه به اورشلیم سفر کردند. پس از بازگشت ، آنها آتشکده را به یک کلیسا تبدیل کردند. یک شاهزاده خانم چینی در سال ۶۴۲ میلادی به بازسازی آن کمک کرده است و نام او را روی سنگی بر دیوار کلیسا حک کرده اند. علاوه بر این شاهزاده چینی، گردشگر مشهور ایتالیایی، مارکو پولو نیز از این کلیسا دیدن کرده است. این کلیسا مدت کوتاهی قبل از جنگ جهانی اول ، توسط روسها به کلیسای ارتدکس روسی تبدیل شد. در اوایل دهه ۱۹۶۰ ، کلیسای قدیمی احیا شد و یک کلیسای مدرن با یک مناره به نام کلیسای آنجلیک در مجاورت کلیسای باستانی ساخته شد.

آدرس: ارومیه، خیابان امام، خیابان خیام جنوبی، پشت کلیسای آنجلیک