اولودنیز، در لغت به‌معنای دریای مرده است . ولی علی رغم اسمش جزو ۵ ساحل برتر دنیا قرار گرفته است. اولودنیز در منطقه‌ی فتحیه‌ی استان موغله جنوب غربی ترکیه با ساحل فیروزه‌ای رنگی در تلاقی میان دریای اژه و دریای مدیترانه قراد دارد . برای رسیدن به آنجا نزدیکترین فرودگاه در شهر دالامان است که ۱۲۰ کیلومتری با فتحیه فاصله دارد. از آنجا  هم به‌وسیله‌ی اتوبوس و هم تاکسی می‌توانید خود را به این منطقه زیبا برسانید. 

با توجه به شرایط حساس اکوسیستم منطقه اجازه هرگونه ساخت‌ وساز و احداث توسط دولت ترکیه در این‌ ناحیه کاملا  ممنوع شده است.

ساحل اولودنیز تنوع زیادی از تفریحات آبی، پاراگلایدر و انواع کشتی کروز داره. تور دریایی به دره پروانه ها و پاراگلایدر از محبوب ترین تفریحات منطقه حساب میشه،

دره پروانه ها تنها با قایق قابل دسترس هستش. تورهاش معمولا ۳ ساعت زمان میبره و بازدید از غار آبی رو هم شامل میشه. قیمتش برای هر نقر ۱۰۰ لیر هستش که چون ما تو عید و خلوتی اونجا بودیم، تونستیم تا نفری ۶۵ لیر تخفیف بگیریم. قایق معمولا چند جا تو وسط مسیر برای کسانی که بخوان شنا کنن می ایسته و ۱ ساعت هم تو دره پروانه ها توقف داره و بعد به اولودنیز بر می گرده.

اگر نخواین هزینه زیاد تور رو بدین می تونید از قایق های شاتل اولودنیز به دره پروانه استفاده کنید که البته فقط در فصل های گرم و پر از توریست موجود هستش. قایق های شاتل سه بار در روز حرکت می کنند و باید نیم ساعت قبل از حرکت در ساحل باشید. ظاهرا ساعت ۱۱ و ۱۴ جزو ساعت های حرکت هستند. هزینه قایق های برای رفت و برگشت ۳۰ لیر هستش که می تونید از خود راننده بلیت رو تهیه کنید.

خود دره پروانه یه مسیر کوهپیمایی داره که به یک آبشار میرسه و اکثر مسافرها در مدت توقف این مسیر رو طی می کنند.