اگر به استانبول سفر کرده باشید حتما با شنیدن نام فرودگاه استانبول این سوال به ذهن تان خطور کرده که صابیحا گوکجن چه کسی بوده و چه ارتباطی بین نام احتمالا یک خانم با یکی از بزرگترین فرودگاههای جهان وجود دارد. در ادامه با وجه تسمیه این نام گذاری آشنا میشویم.

او یکی از ۸ کودکی بود که مصطفی کمال آتاتورک آنها را به فرزندخواندگی پذیرفت. کسی که رکورد بیش از ۸۰۰۰ ساعت پرواز را دارد و در ۳۲ عملیات جنگی شرکت کرده است و به منظور قدردانی از او دومین فرودگاه استانبول پس از فرودگاه آتاتورک به نامش نامگذاری شده است.

صابیحا متولد بورسا و پدرش شغل دولتی در شهر ادیرنه داشته و در کودکی والدین خود را از دست داده بوده و در سال ۱۹۲۵ طی دیداری با آتاتورک صبیحای ۱۲ ساله علاقه خود را به تحصیل کرد و به توسط آتاتورک به آنکارا آورده شد
و در مدرسه به آموزش مشغول شد.
بعد از مدتی به هوانوردی علاقمند شد و وارد دانشگاه هوانوردی شد و با تلاش های خود نشانهای زیادی دریافت کرد
ایده اولین زن خلبان جنگی توسط پدرخوانده اش آتاتورک به او پیشنهاد شددر آن زمان هیچ زنی در ارتش خدمت نمی کرد و این اقلام آنها گونه ای سنت شکنی به حساب می آمد.

از جمله اقدامات دیگر او در سال ۱۹۳۷ خبر آماده شدن فرانسه برای تحویل هاتای به سوریه با واکنش تند آنکارا مواجه شد. سابیها گوکچن که به دستور آتاتورک یونیفورم خود را بر تن کرد، در مقابل سفیر فرانسه سه گلوله به هوا شلیک کرد و این اقدام مقدمات لازم برای جلوگیری اقدام فرانسویان را موجب شد.

تور بالکان

پروازی طولانی بود که
پس از برخاستن از استانبول به آتن و سپس صوفیه و بلگراد رفت . پس از انجام یک پرواز نمایشی در بخارست در روز ششم، ۲۲ ژوئن، به استانبول بازگشت.

این پرواز مورد توجه رسانه ها را برانگیخت. همین امر باعث شده که در همه جا از او به عنوان دختر آسمان یاد شود.

پس از مرگ آتاتورک صبیحا خدمت در ارتش را رها کرد و به تدریس در مراکز آموزشی روی آورد گوکچن در سال ۱۹۴۰ با ستوان یکم کمال اسینر، معلم جغرافیا و توپوگرافی نظامی در آکادمی نیروی هوایی ازدواج کرد و نام خانوادگی خود را به شوهرش داد.

و آخرین پرواز خود را در سال ۱۹۹۶ و در سن ۸۳ سالگی با هواپیمای فالکون ۲۰۰۰ با همراهی خلبان فرانسوی دانیل اکتون انجام داد.

صبیها گوکچن در ۲۲ مارس ۲۰۰۱ در آکادمی پزشکی نظامی گلهانه در سن ۸۸ سالگی بر اثر نارسایی قلبی درگذشت.